صنایع غذایی
اطلاعات علمی
انواع پاورپوینت و مطالب جذاب

علوم و صنایع غذایی

مجموعه علوم و صنایع کشاورزی که با عنوان مهندسی کشاورزی توسط داوطلبان گروههای آزمایشی علوم ریاضی و علوم تجربی انتخاب می‌شود، به علوم و صنایعی اطلاق می‌شود که طی آن مواد خام غذایی گیاهی و حیوانی، تولید، برداشت و فرآوری شده، برای مصرف آماده می‌گردد.

تاریخچه

در گذشته با نام مهندسی کشاورزی – صنایع فرآورده‌های کشاورزی در دانشگاههای کشور ارائه شده و از سال ۱۳۷۱ به طور رسمی به علوم و صنایع غذایی] تغییر نام داده‌است.

تعریف

 کلیه عملیاتی که پس از صید و برداشت محصولات زراعی و باغی و یا ذبح دام انجام شده و مواد خام را به ماده غذایی آماده مصرف تبدیل می‌کند، شامل روشهای نگه داری، فرآوری، بسته بندی و... زیر مجموعه این گرایش می‌باشند.متخصصین صنایع غذایی قادر خواهند بود؛ عملیات تبدیل مواد غذایی، نگه‌داری محصولات کشاورزی، کنترل کیفیت، کمک به طراحی و بهینه‌سازی خطوط تولید در کارخانه‌های صنایع غذایی، هدایت، نظارت و مسئولیت فنی واحدهای تولید فرآورده‌های مختلف غذایی را بعهده گیرند.

روش نگه داری شیر

1- پاستوریزه کردن شیر: پاستوریزه کردن شیر عبارت است از گرم کردن شیر تا حدی که میکروب های بیماری زای آن کشته شود. این عمل نمی تواند کیفیت شیری را که بیش ازحد معمول آلوده شده و در حال فاسد شدن است تغییر داده آن را تبدیل به شیر سالم کند. لذا شیری را باید به دستگاه پاستوریزه برد که قبلا با رعایت نکات بهداشتی دوشیده و نگهداری شده باشد.عمل پاستوریزه کردن شیر به دو روش صورت می گیرد: 1- پاستوریزه کردن با حرارت کم تر و مدت زمان زیاد که در این روش شیر را به مدت 30 دقیقه در درجه حرارت 61 تا 65 درجه سانتی گراد گرم نگه می دارند.2- پاستوریزه کردن با حرارت زیاد و مدت زمان کم که در آن شیر را به مدت 15 ثانیه در درجه حرارت 71 تا 73 درجه سانتی گراد گرم نگه می دارند.

پس از حرارت دادن شیر آن را یکباره تا 4 درجه بالای صفر سرد کرده و در داخل ظرفی که کاملا شسته و ضد عفونی شده است می ریزند. شیر پاستوریزه را می توان به مدت 2 الی 3 روز در یخچال نگهداری کرد.

2-استرلیزه کردن شیر: استرلیزه کردن شیر عبارت است از عاری کردن شیر از میکروب های بیماری زا و غیر بیماری زا به طوری که هاگ ها یا اشکال مقاوم میکروبی نیز در آن از بین رفته باشد. عمل استرلیزه کردن شیر به روش های مختلف انجام می شود که عبارتند از: 1- شیر را پس از خرد کردن چربی آن به مدت 15 الی 20 دقیقه در درجه حرارت 110 تا 115 درجه سانتی گراد قرار می دهند پس از آن بلافاصله شیر را سرد می کنند. 2-  شیر را در درجه حرارت بسیار زیاد ( 135 تا 150 درجه سانتی گراد) به مدت 10 الی 15 ثانیه حرارت داده سپس سرد می کنند.

مدت نگهداری شیر استرلیزه شده چندین برابر شیر پاستوریزه شده است و این نوع شیر را می توان برای مدتی خارج از یخچال نیز نگهداری کرد.

ضمنا منظور از هموژنیزه کردن شیر خرد کردن چربی آن به اجزای بسیار ریز و کوچک است به طوری که چربی در سطح شیر جمع نشود برای هموژنیزه کردن شیر آن را 60 تا 75 درجه سانتی گراد حرارت داده و تحت فشار بسیار زیاد از منفذ تنگی عبور می دهند تا ذرات چربی آن خرد شود. لازم به یادآوری است که قبل از هموژنیزه کردن شیر آن را پاستوریزه می کنند.

● چند راه نگهداری‌ پنیر

 

برای‌ جلوگیری‌ از خشك‌ شدن‌ پنیر، روی‌ طرف‌ بریده‌ شده‌ آن‌، كمی‌ كره‌ یا روغن‌ بمالید.برای‌ این‌ منظور همچنین‌ می‌توانید دستمال‌تمیزی‌ را كه‌ پرز پس‌ ندهد به‌ وسیله‌ سركه‌ خیس‌كرده‌ و به‌ دور قالب‌ پنیر بپیچید.

 

اگر پنیر را درون‌ ماست‌ بیندازید بسیار لذیذ می‌شود.

 

▪ چنانچه‌ پنیر را درون‌ فویل‌ آلومینیومی‌بپیچید، برای‌ جلوگیری‌ از خشك‌ شدن‌ آن‌ موثراست‌.

 

اگر پنیر را میان‌ پارچه‌ای‌ كه‌ در سركه‌ انگورخیسانده‌اید قرار دهید، طعم‌ و مزه‌ خوبی‌ خواهدیافت‌ و ضمنا مدت‌ زیادتری‌ تازه‌ خواهد ماند.

 

اگر پنیر شما نرم‌ است‌ و می‌خواهید سفت‌شود، آن‌ را درون‌ آب‌ نمك‌ جوشیده‌ ولی‌ سردشده‌ بیندازید. هر چقدر مقدار نمك‌ بیشتر باشدپنیر سفت‌تر می‌شود.

 

برعكس‌ اگر پنیر سفت‌ است‌ و می‌خواهیدنرم‌ شود آن‌ را درون‌ آب‌ جوشیده‌ بدون‌ نمك‌بیندازید.

 

▪ همچنین‌ می‌توانید پنیر سفت‌ را درون‌دوغ‌، خیس‌ كنید.

 

پنیری‌ را كه‌ كپك‌ زده‌ است‌ دور نریزید بلكه‌آن‌ را درون‌ ظرف‌ در داری‌ قرار دهید، چند حبه‌قند در آن‌ بیندازید و سپس‌ در ظرف‌ را بگذارید بااین‌ كار كپكها از پنیر جدا شده‌ و سراغ‌ قندمی‌روند. سپس‌ در ظرف‌ را برداشته‌، پنیر را میل‌كنید و حبه‌ قندها را بیرون‌ بیندازید.

 

چنانچه‌ برای‌ تهیه‌ بعضی‌ از غذاها مانند پیتزابه‌ پنیر رنده‌ شده‌ نیاز دارید قبل‌ از رنده‌ كردن‌پنیر، اندكی‌ روغن‌ روی‌ رنده‌ بمالید، به‌ این‌ ترتیب‌پنیر به‌ رنده‌ نخواهد چسبید و به‌ آسانی‌ شسته‌خواهد شد.

 

اگر می‌خواهید پنیر دیر فاسد شود همیشه‌آن‌ را در ماست‌ یا آب‌ ماست‌ بیندازید.

 


 ابزارهای زیبا سازی برای سایت و وبلاگ

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: جمعه 3 خرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط rasa hatami

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 27
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 27
بازدید ماه : 365
بازدید کل : 50663
تعداد مطالب : 105
تعداد نظرات : 4
تعداد آنلاین : 1


از ما حمایت کنید


ابزار متحرك زیباسازی وبلاگ


return true;}document.write("") return false; }

Up Page