مزایا و معایب اینترنت
اطلاعات علمی
انواع پاورپوینت و مطالب جذاب

رتباط اينترنتي از نظر روان شناختي چه شکلي است؟ اين ارتباط چه تاثيري روي ادراک ما از ديگران و خودمان دارد؟

احتمالاً شما هم عبارت هايي مثل اعتياد به اينترنت و استفاده نادرست از اينترينت را شنيده ايد. در واقع معمولاً توي روزنامه ها و مجلات روي جنبه هاي منفي تاثير هاي روان شناختي اينترنت دست مي گذارند اما راستش را بخواهيد خود روان شناس ها هم اعتراف کرده اند که اينترنت آن قدر سريع گسترش پيدا کرده که آنها براي تحليل روان شناختي فضايي که ايجاد شده، عقب مانده اند. آنها کم کم دارند به اين نتيجه مي رسند که در مورد اينترنت خيلي اشتباه مي کرده اند. اول اينکه اينترنت به صورت يک طرفه روي کاربرانش تاثير نمي گذارد، اين کاربران هستند که دارند فضاي اينترنت را شکل مي دهند.

دوم اينکه اين گزاره اينترنت افسردگي و انزوا و کاهش روابط اجتماعي مي آورد اين روزها به شدت زير سوال رفته و دست آخر هم اينکه خيلي از برچسب هايي که به رابطه اينترنتي مي چسبانند مثل «پرخاشگري» و « هويت باختگي» ديگر به اينترنت نمي چسبد! در اين شماره و يکي دو شماره بعد مي خواهيم اين دغدغه روز جوان ايراني از اينترنت چه استفاده هاي روانشناختي مثبتي مي شود داشت. فعلاً بخش اول، يعني ماهيت رابطه اينترنتي را داشته باشيد تا بعد.


اينترنت چه ربطي دارد به روان شناسي؟

شايد اولين کسي که در ايران در مورد باب شدن استفاده از اينترنت در نسل سوم تحقيق ميداني کرد، يک آقاي روان شناس به نام دکتر منطقي باشد. او مي گفت اينکه کابران فارسي زبان در استفاده از وبلاگ و شبکه هاي اجتماعي مجازي در دنيا رتبه دارند، معني دار است. دکتر منطقي دليل اين قضيه را در فضاي واقعي زندگي جوان ها جست و جو مي کرد و مي گفت آنها از اينترنت به عنوان يک پناهگاه استفاده مي کنند. اما اگر کمي از بالاتر نگاه کنيم دستمان مي آيد که در روان شناسي لااقل سه نوع نگاه کلي به اينترنت وجود دارد:

1. بازار تبادل داده ها:

گروهي از روان شناسان به نام «شناخت گرا» ها که تعدادشان هم روز به روز دارد زياد مي شود حتي ذهن انسان را هم به عنوان يک پردازشگر داده در نظر مي گيرند. آنها که براي ذهن انسان هم از استعاره کامپيوتر استفاده مي کنند معمول است که اينترنت را هم به عنوان يک بازار براي تبادل داده هاي اطلاعاتي در نظر بگيرند، آنها مي گويند 21 درصد بزرگسالان در استفاده هاي خانگي و 34 درصد آنها در محل کار از اينترنت فقط به عنوان يک منبع اطلاعات استفاده مي کنند. آنها مي گويند 39 درصد جوان ها هم براي کارهاي آموزشي از اينترنت استفاده مي کنند؛ البته همه اين آمار ها مال آن طرف آب است.

2. به عنوان يک جامعه در حال ساخت:

روان شناس هاي فرهنگي احتمالا از همه پيچيده تر فکر مي کنند. آنها مي گويند اينترنت يک رسانه ارتباطي است که دارد توسط کاربرانش ساخته مي شود. آنها مي گويند قرار نيست که اينترنت روي همه جامعه ها تاثير يکنواختي بگذارد، هر جامعه اي به خاطر علايق متفاوتي که دارد تاثير متفاوتي هم از اينترنت مي گيرد، احتمالاً اين ديدگاه بيشتر به مذاق دکتر منطقي خوش مي آيد!

3- به عنوان يک جامعه در حال ساخت:

روان شناس هاي فرهنگي احتمالاً از همه پيچيده تر فکر مي کنند. آنها مي گويند اينترنت يک رسانه ارتباطي است که دارد توسط کاربرانش ساخته مي شود. آنها مي گويند قرار نيست که اينترنت روي همه جامعه ها تاثير يکنواختي بگذارد، هر جامعه اي به خاطر علايق متفاوتي که دارد تاثير متفاوتي هم از اينترنت مي گيرد. احتمالاً اين ديدگاه بيشتر به مذاق دکتر منطقي خوش مي آيد!

ارتباط در اينترنت چه شکلي است؟


از جغرافيا به اجتماعي

کسي که فقط يک بار چت کرده باشد مي داند که ارتباط برقرار کردن در اينترنت، زمين تا آسمان با ارتباط برقرار کردن در محيط هاي واقعي متفاوت است. معمولاً تا پاي اين فرق ها وسط کشيده مي شود، محدوديت هاي ارتباط اينترنتي به ذهنمان مي آيند اما همين رابطه مجازي و ويژگي هاي منحصر به فردي هم دارد که خواندني است. اين ويژگي ها را يک روان شناس کاردرست به نام جان سولر که تخصصش روان شناسي اينترنت است، رديف کرده است.

1. حواس کم شده

شما وقتي در رابطه رودررو با يک نفر قرار داريد، مي توانيد از تمام حواستان براي درک کردنش استفاده کنيد. مي توانيد صدايش را بشنويد، چهره و حرکات بدنش را ببينيد، بويش را احساس کنيد و لمس اش کنيد. اما حتي حالا که رابطه صوتي و رابطه ديداري با وب کم راحت شده، باز هم بيشتر ارتباط ما از طريق نوشتن متن صورت مي گيرد، مخصوصاً در ايران که سرعت اينترنت پايين است و معمولاً عطاي ارتباط هاي ديداري و شنيداري به لقايشان بخشيده مي شود. همه اينها يعني اينکه ما ديگر نمي توانيم از همه حواسمان براي ارتباط برقرار کردن استفاده کنيم.

2. ارتباط با نوشتن حروف

شايد هيچ کس فکر نمي کرد روزي انسان ها در قرن 21 دوباره براي نوشتن احساسات و افکارشان براي رابطه برقرار کردن با ديگران از نوشتن کلمه استفاده کنند! روان شناس ها مي گويند نوشتن افکار خود و خواندن فکرهاي ديگران يک شيوه منحصر به فرد براي ارائه هويت در دنياي مجازي است.

3. هويت هاي دلبخواهي

حالا که داريد از متن استفاده مي کنيد و حواس ديگر دخالتي ندارند، بنابراين مي توانيد هر هويتي که خواستيد انتخاب کنيد؛ مي توانيد خود خودتان باشيد. مي توانيد بخش هايي از خودتان باشيد، مي توانيد کلا يک آدم تخيلي باشيد يا مي توانيد کلا يک آدم برعکس (شما بخوانيد عوضي) باشيد. روان شناس هاي با انصاف تر مي گويند اين انتخاب هويت يک شمشير دولَبه است. هم مي توانيد نيازها و عاطفه هاي ناخوشايند هويت جعلي تان را رو کنيد و ديگران را سر کار بگذاريد و هم مي توانيد آن قدر صادق باشيد که در رابطه هاي رودررو به خاطر تعارف هاي معمول غيرممکن است.

4. محيط سوررئال

روان شناس ها براي توضيح پديده هايي مثل هيپنوتيزم، توهم، خواب سبک و سنگين، خواب ديدن، حالت بين خواب و بيداري و بيداري کامل از اصطلاحي با عنوان «سطوح آگاهي» استفاده مي کنند. آنها مي گويند وقتي که ما آرام نشسته ايم و خيره به مانيتور، داريم در دنياي مجازي سير مي کنيم، داريم يک سطح آگاهي متفاوت از آگاهي کامل را تجربه مي کنيم. آنها مي گويند سير و سياحت در دنياي مجازي براي بعضي از افراد شبيه خواب ديدن است. بعضي از آدم ها وقتي چت مي کنند حس مي کنند که ذهنشان با ذهن ديگران قاتي شده است. حس مي کنند در دنياي عجايب زندگي مي کنند که هر کسي در آن تغيير شکل داده است. شايد همين ويژگي بتواند توضيح دهد که چرا بعضي ها به اينترنت معتاد مي شوند.

5. دموکراسي شبکه

کافي است در يک شبکه اجتماعي مجازي عضو شويد، کافي است يک وبلاگ داشته باشيد، اصلاً کافي است که فضايي چند بيتي را براي نوشتن پيدا کنيد، ديگر فرقي ندارد که چه موقعيت، ثروت، نژاد يا جنسيتي داريد شما با همه اعضاي جامعه مجازي براي اظهار نظر کردن برابريد. البته به هر حال موقعيت بيروني افراد روي موقعيت مجازيشان تأثير مي گذارد اما آدم هاي موفق تر در دنياي مجازي آنهايي هستند که مهارت هاي نوشتاري بيشتر، پشتکار، ايده هاي منحصر به فرد و البته آشنايي بيشتر با تکنيک هاي کامپيوتري را داشته باشند.

6. ضد جغرافيا بودن

در دنياي اينترنت فاصله هاي جغرافيايي چندان مهم نيستند دنيا به اندازه يک دهکده است. اين کوچک شدن دنيا بيشتر براي کساني که ويژگي هاي شخصيتي خاص، علاقه هاي خاص يا نيازهاي خاص دارند مهم است. ممکن است آنها نتوانند در دنياي واقعي آدم هاي شبيه خودشان را پيدا کنند اما در دنياي مجازي به راحتي اين کار ممکن است. اين ويژگي هم مثل تيغ دولبه است. اگر اين نيازهاي شما مثبت باشد يا فقط نياز به حمايت داشته باشيد اينترنت خوب است اما تصور کنيد که آدم هايي با انگيزه هاي پليد بخواهند شبيه خودشان را پيدا کنند، اينجا اينترنت براي آنها خوب است و براي ديگران خطرناک.

7. زمان انعطاف پذير

در ارتباط هاي متني در فضاي مجازي، شما «فرصت زماني» داريد. درست برعکس رابطه هاي رودررو که شما معمولاً بايد بلافاصله بعد از تمام شدن حرف ديگران جواب بدهيد. در چت چند ثانيه تا چند دقيقه، در اي ميل روزها و در وبلاگ ها و شبکه هاي اجتماعي هفته ها وقت داريد که «جواب» بدهيد. همين فرصت زماني باعث مي شود که شما اول جوابي که مي خواهيد بدهيد را در ذهنتان مزمزه کنيد. البته تازه به اينترنت رسيده ها خيلي نمي توانند اين فاصله زماني را تحمل کنند. ضمن اينکه در فضاهاي اينترنتي زمان متراکم تر است؛ يعني شما کافي است چند ماه عضو يک شبکه اجتماعي باشيد تا «قديمي» به حساب بياييد اما در دنياي واقعي به اين زودي ها شما را بچه محل به حساب نمي آورند.

8. روابط تکثير شده

شما در دنياي واقعي مي توانيد همزمان با چندين نفر حرف بزنيد و رد حرف هايتان را هم داشته باشيد. اما در چت اين امکان وجود دارد. ضمن اينکه مي توانيد، هم کار ديگري با کامپيوترتان انجام دهيد و هم به ادامه حرف هايتان بپردازيد. وبلاگ ها و شبکه هاي اجتماعي مثل چاپخانه ها عمل مي کنند. شما يک بار مي نويسيد و چندين بار توسط چندين نفر خوانده مي شود. در روابط واقعي اين امر امکان پذير نيست. البته در دنياي اينترنت معمولاً با هر آدمي ارتباط برقرار نمي کنيم. ما دنبال سرنخ هايي مجازي مي گرديم که آدم هايي مشابه خودمان را پيدا کنيم و معمولاً اين آدم ها را جذب مي کنيم.

9. ثبت مي کنيم

برخلاف روابط در دنياي واقعي، که ما معمولاً حرف هاي ديگران را ثبت و ضبط نمي کنيم. دنياي مجازي اين امکان را به ما مي دهد که مو به موي يک مکالمه را ثبت کنيم. خوبي اين ثبت اين است که ما مي توانيم حرف هاي قبلي ديگران را نقل قول کنيم يا سال ها بعد يک رابطه را از اول بررسي کنيم. بدي اش هم اين است که اين ثبت شدن براي بعضي ها ترس آور است؛ اين را بگويم يا نگويم؟ اين حرفم دردسر نشود؟ آيا غير از هارد من و نفر رو به رويم حرفم جاي ديگري هم ثبت مي شود؟

10. error

اين يکي ويژگي ارتباط در دنياي مجازي را ما ايراني ها خوب مي شناسيم. خيلي وقت ها شبکه آن جور که ما مي خواهيم کار نمي کند. دي سي مي شويم، کامپيوترمان درست کار نمي کند، نرم افزار مشکل دارد و... اين ناکامي ها حالتي از استيصال در ما به وجود مي آورد که در دنياي واقعي وجود ندارد. در دنياي واقعي مي توانيم بزنيم توي سر طرف مقابلمان چون حرفمان را گوش نمي دهد اما کامپيوتر هيچ واکنشي نشان نمي دهد. ضمن اينکه اين اختلال ها رابطه را يکدفعه قطع مي کنند؛ چيزي که در دنياي واقعي خيلي کم پيش مي آيد.
+ نوشته شده در  جمعه یازدهم آذر 1390ساعت 13:15  توسط جلال  |  نظر بدهید

بي گمان رايانه ها، و تركيب قدرتمند و امكانات عظيم و سهل آنها همراه با شبكه و بخصوص شبكهء جهاني اينترنت، افق جديدي را بر روي بشر گشوده است.
اين تركيب مزاياي بسيار زيادي براي بشريت و آرمانهاي او را به ارمغان آورده است.
آرمانهايي كه در گذشته تحقق آنها بسيار دشوارتر يا تقريبا غيرممكن بود.
دانش آزاد. ارتباط آزاد. بدون مرز. بدون محدوديت هاي فيزيكي و زماني. امكان تكثير و كپي و تركيب نامحدود. ...
اينها به برقراري بسياري از آرمانهاي مهم انساني ميتوانند تاحد زيادي كمك كنند.
عدالت، آزادي (منظورم آزادي سك*س نيست!!)، دموكراسي، دانش آزاد، صرفه جويي، حفظ محيط زيست...
بي گمان اين بحثي بسيار حجيمتر و شيرين است.
اما من در اينجا ميخواهم دربارهء جنبهء ديگري از اين محيط نوين صحبت كنم.
و ذكر مزاياي رايانه و اينترنت فقط بخاطر آن بود كه از اينكه رايانه ها و اينترنت بصورت كنوني ميتوانند براي سوء استفاده و تهديد امنيت جهاني مورد استفاده قرار گيرند، عجولانه نتيجه نگيريم كه بايد با اين ساختار مقابله كرد، آنرا اساسا تغيير داد، به شدت كنترل كرد، و غيره.
رايانه ها و اينترنت و تبادل آزاد و بدون كنترل هاي شديد آن ميتوانند از جنبه هاي ديگر حتي روي امنيت جهاني نيز تاثير مثبت داشته باشند. و بايد ديد تاثير دركل چيست. هم روي امنيت كشورها و جهان، و هم روي جنبه هاي ديگر (مثلا اقتصاد، علم و غيره).
و در نهايت يك فرمول جامع كه در آن همهء عوامل با ضرايب اهميت و سود و زيان خود تركيب شوند خروجي مورد نظر را به ما خواهد داد. اينكه رايانه ها و اينترنت در مجموع غيرقابل صرفنظر كردن هستند (البته اگر ميتوانستيم سير دنيا را عوض كنيم يا جور ديگري زندگي كنيم) تقريبا بديهي است، اما اينكه آيا ميتوان و آيا بايد و چه تغييراتي در بعضي پايه ها و يا تنها در سطوح ديگري غير از پايه انجام داد و غيره، بديهي و روشن نيست.
شايد بشر بنوعي خودش هنوز درگير شوك و حجم شديد اطلاعات و پارامترهاي اين تغيير و توسعه و پيشرفت سريع آن است و بدون آگاهي كامل و دقيق از همهء جوانب آن، همراه با آن پيش ميرود و تنها سعي ميكند آنرا بهتر و امن تر و در جهت منافع خودش سازگارتر سازد.

----------------------

ايدهء اين بحث از آنجا بنظرم آمد كه چندي پيش تجربهء شخصي كوچكي داشتم.
اما تجربه اي كه تاثيرات و استفاده يا سوء استفاده از آن ميتواند اصلا كوچك نباشد.
ميتواند روي يك جامعه، يك كشور، و حتي جهان تاثير بگذارد.
در گذشته چنين امكاني اغلب در دسترس افراد عادي نبود. بسيار دشوارتر يا غيرممكن بود.
و تنها عدهء معدودي و يا اعضاي حكومت و قدرت بدان دسترسي داشتند.

امروز مثلا هركسي ميتواند مطلب يا خبري را براحتي، سريع، بدون هزينه، جهاني كند.
و افراد در ساختار جهان تاثيرگذارتر شده اند.
شايد اين چندان بد نباشد. چون قدرت و انحصار در اين زمينه از دست عده اي خاص بيرون آمده و ميان عدهء بسيار بيشتري بطور ظاهرا عادلانه تري توزيع شده است.

اما از سوي ديگر، افت قدرت و كنترل مركزي حكومتها، و از ميان رفتن مرزهاي كشورها، و امكان دخالت يك فرد در سطح جهاني، ميتواند موجب خطرات و عوارضي نيز باشد. خطراتي گاه بزرگ.
شايد عوارض و خطرات كوچك و متوسط تاحدود زيادي رخ داده و همواره درحال رخ دادن و عملي شدن هستند و ما همه، آنها را ميبينيم، كم يا بيش. اما درمقابل مزاياي عظيم اين ساختار جديد قدرت توزيع شده و دانش و تبادل آزاد، اين خطرات و عوارض كوچك مينمايند.
و احتمالا منهم با اين موافقم.
البته شايد نحوهء استفادهء من از اين ساختار در اين موافقت تقريبا سريع و بي ترديد، بي تاثير نيست.
و شايد عدهء زيادي اينطور نباشند.
و اگر اين عده از مقدار حداقلي كمتر باشند (تا اين ساختار در مجموع روي بشريت تاثير مثبت بگذارد)، احتمالا بايد گفت اين موافقت نميتواند تعميم داده شود.

من از اين خوشحالم كه با استفاده از اينترنت ميتوانم دانش خود را به سرعت بروز كرده و به شدت و با حداكثر سرعت افزايش دهم و تا جا و اشتها دارم اين شرايط همينطور هست. و اين كار برايم هزينه و مانعي ندارد. به راحتترين و سريعترين شكل ممكن است.
خب من از اينترنت و رايانه سپاسگزارم. چرا كه در دنياي ديگري اينقدر فرصت و لذت پيشرفت و انواع خاصي از قدرت را، احتمالا نميتوانستم بدست بياورم. حداقل بسيار دشوارتر ميبود.
به ياري اين ساختار جديد جهاني، من ميتوانم از ثروتمندان و قدرتمندان بسياري، سبقت بگيرم. آزادانه رشد كنم و لذت ببرم و احساس خوشبختي كنم. بگويم اگر پول و قدرت و خشونتي ندارم، هدر نرفته ام و ميتوانم قوي شوم و روزي چيزهايي را كه ميخواهم بدست بياورم. اين تقريبا منبع به يكسان در اختيار همه است. صرفنظر از ثروت و امكانات آنها. و اين يعني عدالت.
يعني شما ميتوانيد بسته به ظرفيت و استعداد و علاقه و انگيزه و پشتكار خودتان، موازي با ديگران شروع به مسابقه كنيد. البته بطور نسبي. چون هنوز عوامل فيزيكي زيادي هم هستند كه ميتوانند فعاليتهاي فرد را تحت الشعاع قرار دهند. مثلا افرادي كه خيلي گرفتار هستند شايد وقت چنداني براي پرداختن به اين جنبه از اينترنت نداشته باشند. اما اگر شما ميتوانيد ساعتها پاي يك رايانه بنشينيد، تنها چيزي كه نياز داريد مقدار حداقلي از تامين امكانات پايهء فردي است. مقداري پول براي پرداخت قبضها، مقداري براي نان و آب و شايد سفره اي كمي رنگين تر، فضا، سقف!، ... . حال شما ميتوانيد از منبع دانش جهاني استفاده كنيد. و چيزهايي را در مدت كوتاهي ياد بگيريد كه پيش از اين مردم در سالها و با طي مشقت هاي فيزيكي ياد ميگرفتند.

پست من بازهم پر شد از مزاياي اينترنت و نه معايب آن.
و اكنون مي انديشم كه شايد بايد عنوان كلي تري براي تاپيك انتخاب كرده و آنرا در جاي بهتري تاسيس ميكردم.
اما بهرحال من بيش از اين روي مزاياي كلي اينترنت بحث نميكنم و به بحث امنيت خواهم پرداخت. شايد بيشتر از خطرات آن. چون فكر كردم اين جنبه است كه اكنون اولويت و ضرورت دارد تا ما آگاهي خود را بروي آن متمركز كنيم. درمورد بقيهء جنبه ها خوب يا بد، كم و يا زياد، آگاهي فوري ما از آنها ضروري بنظر نميرسد و ميتواند بعد از اين بحث مورد تحليل قرار گيرد.

---------------------

چندي پيش تقريبا بطور تصادفي، و در زمان كوتاهي، با اندكي تلاش، كنترل كامل حدود هزار وبسايت اينترنتي بدستم افتاد. و حتي ميتوانم وبسايتهاي ديگري را ايجاد كنم كه بطور معمول ممكن نيست يا دشوار است.
داستان از اين قرار است كه سايتي براي شركت محل كارم ايجاد كردم و بخاطر كنجكاوي فني و يادگيري وقتي مشغول بررسي سروري بودم كه سايت شركت ما بر روي آن قرار داشت، به مشخصات لاگين با اكانت ريسلر (واسطه اي كه دامين و هاست را براي شما ثبت و تهيه ميكند) دسترسي پيدا كردم.
بنابراين، درواقع به تمام سايتهايي كه آن ريسلر مديريت ميكرد دسترسي يافته بودم.
و هنوز بعد از چند ماه فكر ميكنم اين دسترسي را دارم، بدون اينكه از آن در حد وسيعي سوء استفاده كرده باشم. احتمالا به سايتهاي آينده نيز دسترسي خواهم داشت!!

خب تجربهء من ساده و كوچك است (و شايد فكر كنيد قصد خودنمايي دارم).
اما استنباط من از آن ميتواند واقعيتي گسترده و مهم باشد.

من فكر كردم اگر به همين راحتي است، چه كارها كه نميشود كرد.
و چه افرادي كه نميتوانند اينطور به اطلاعات شخصي دست پيدا كنند، از سايتهاي ديگران سوء استفاده كنند، و مهمتر اينكه روي تعادل اين ساختار جهاني تاثيري بسيار بيشتر از سهم توزيع شدهء خود در حالت معمول بگذارند.
من متوجه شدم كه امنيت در حوزهء رايانه و اينترنت بسيار پايينتر و امكان و قدرت قابل تحصيل از راههاي نامشروع بسيار بيشتر از آنچه بوده است كه بيشتر افراد تصور دارند و ناخودآگاه بر روي اين فرض كم و بيش اتكا ميكنند. حتي براي خود من بعنوان يك متخصص مشاهدهء اين خانه ها و برجها با ديوارهاي كوتاه و قفل هايي كه شكستن آنها سخت نيست، تاحدود زيادي غيرمنتظره بود.
و حتي براي خودم اين امر خوشايند نبود. چون من دزد نيستم! و خودم خانه اي در اين شهر جهاني دارم. و اهل و دوستدار خانه سازي در اين شهر هستم. تخصص من در جهت مثبت و مشروع است.
من دوست ندارم رايانه ها اينقدر ناامن باشند. دوست ندارم امكانات اينترنت بعلت سوء استفاده و خطر محدود و از دسترسم خارج شوند.
و اصلا دوست ندارم انحصارگرها در سياست پيروز شوند.
آنها هميشه بدنبال بهانه هستند.

ميدانيم كه نفوذگران زيادي هستند كه به صرف خودنمايي يا گاه با انگيزه هاي مالي و غيره، دست به تخريب و تهديدهاي جدي ميزنند. و باور كردنش سخت نيست كه حتي ميتوانند امنيت يك كشور يا جهان را مورد تهديد قرار دهند. حتي شايد نمونه هايش مستند باشد.

فكر كنيد يك فرد ميتواند با اين حجم زياد از اطلاعات و قدرت پردازش و جاسوسي چه كارهايي بكند.
درميان چيزهاي خيلي عادي و شدني، از تبليغات وسيع، فريب و كلاهبرداري و شايعه پراكني ميتوان نام برد.
ميتوان مطلبي را از قول شخص مهم در سايت خودش نقل كرد!!
ميتوان سايتهاي دولتي يا افراد معروفي را در زمانهاي حساس دستكاري يا تخريب كرد، يا از آنها اطلاعات مهمي بدست آورد. جاسوسي كرد.
مثلا فرض كنيد ميشود روي اينكه انتخاباتي را تحريم كنيم يا نه، يا اينكه چه كسي انتخاب شود، تاثير بگذاريم. شايد اين تاثير چندان بزرگ نباشد، اما ممكن است و ممكن است بحساب آمدني و سرانجام سرنوشت ساز باشد.
مديريت اينهمه سايت و اطلاعات نيز به ياري رايانه از توان يك فرد خارج نيست. فقط نياز به زمان كافي دارد. و نيز دانش و مهارت شخص.
البته بنظر ميرسد يكي از دلايل اينكه استفاده از اين هرج و مرج ناگزير، و قدرت و امكانهاي بدست آمده آنقدر كه در تئوري امكان دارد زياد نبوده، عوامل ديگر مثل كم بودن تعداد افراد خبره و مسلط در زمينه هاي متعدد مربوط است. ضمن اينكه اين افراد بايد نيت و خصوصيات منفي مربوطه را نيز داشته باشند.

درمورد امنيت اينترنت و رايانه ميتوان گفت كه، اطلاعات تنها با برداشتن اولين قدمها در راه كشف آنها، شروع به پديدار شدن ميكنند. اطلاعاتي كه در دنياي واقعي دسترسي بدانها سختتر و كمتر است و امكان جمع آوري و مديريت و تحليل آنها خيلي كمتر.
اما در دنياي رايانه همه چيز خيلي ساده تر و سريعتر است، آنهم بصورتي كه ميتوان ناشناس ماند و از پشت صحنه و مدتها بدون هيچ جلب توجه و افشا شدن كار كرد.
اتفاقا در بخشي از مقالهء جالبي كه پيشتر خوانده بودم صحبت جالبي در بعضي از اين زمينه ها داشت و بطور مثال از قدرت استخراج ارتباطهاي ساده يا پيچيده و نهان ميان حجم عظيمي از اطلاعات مردم كه در گذشته بعلت دشواري زياد ممكن نبوده و تهديد محسوب نميشدند صحبت كرده بود، و رايانه ها را ابزار بسيار قدرتمندي براي نظارت و كنترل شديد دانسته بود كه دموكراسي و حقوق شهروندان و حيطهء خصوصي و امنيت افراد را تهديد ميكنند.

شما براي ورود به يك بايگاني كلاسيك دنياي فيزيكي در قديم، به نيت جاسوسي، بايد وارد آن ميشديد و در معرض خطر و افشا بوديد و وقت و فضاي ذخيره سازي محدودي نيز داشتيد. هرچند كه يك نابغه بوديد!
اما در رايانه تمام اين محدوديت ها ميتوانند در موارد زيادي برداشته شوند.

سوء استفاده از امكانات اينترنت و رايانه، بحثي بيش از اين حجيم و پيچيده است و ابعاد و نمونه هاي زيادي دارد. اگر توانستم و خواستم و اگر شما نيز خواستيد و چيزي براي درميان گذاشتن داشتيد، محدوديتي براي مطرح كردن آنها در اين جستار نيست.

راستي هيچ ميدانيد كه محققان فاجعهء يازدهم سپتامبر (من آنرا براي بشريت يك فاجعه ميدانم - اميدوارم دليلي بر امپريالسم دوستي ام ندانيد!!) گفته اند كه اينترنت نقش مهمي در تبادل پنهان و ناشناس اطلاعات لازم براي فراهم آوردن زمينهء اين حادثه داشته است؟
حال راست يا دروغ، بهرحال اين قابليت اينترنت را براي سوء استفاده و ايجاد تهديدهاي بزرگ نشان ميدهند. اگر راست است كه خب راست است، و اگر دروغ است بازهم اينكه ميتوانند بخشي از ماجرا را بدون قابليت پيگيري و اثبات عكس قضيه به گردن اينترنت بياندازند خودش نشان از هرج و مرج و تهديد ممكن با آن دارد.
+ نوشته شده در  جمعه یازدهم آذر 1390ساعت 13:11  توسط جلال  |  نظر بدهید

اينترنت و وب‌گردي از جمله پديده‌هايي است كه در دو دهه اخير جاي خود را در ميان مردم جهان باز كرده است و ديگر حد و مرزها نسبت به اين پديده شكسته و تمامي افراد اجتماع صرف‌نظر از ديدگاه‌ها و سلايق گوناگون به آن گرايش پيدا كرده‌‌‌اند.

اما اينترنت تا جايي پيش رفته كه حتي از تلويزيون و ماهواره، 2رقيب سنتي‌تر خود پيشي گرفته است. ديگر افراد نه تنها نسبت به اين ابزار ارتباطي اشتياق بيشتري نسبت به ماهواره و تلويزيون از خود نشان مي‌دهند كه با آمدن مطبوعات آنلاين نيز از اقبال مردمي نسبت به روزنامه‌هاي سنتي و چاپي به‌شدت كاسته شده است. اما آنچه اينترنت را مانند تلويزيون براي كودكان خطرناك جلوه مي‌دهد افزايش سايت‌هاي بازي‌هاي اينترنتي و سايت‌هاي غيراخلاقي است كه باعث بروز ناهنجاري‌هايي در ميان قشر نوجوان و جوان جامعه مي‌شود.

در واقع كودكان نه تنها در معرض خطر اعتياد به بازي‌هاي كامپيوتري و فراتر از آن بازي‌هاي اينترنتي قرار گرفته‌اند كه در معرض آموزش بسياري از مسائل غيراخلاقي نيز قرار مي‌گيرند. از همين رو والدين بايد هوشيار بوده و هم بر ساعات استفاده كودكان خود از اينترنت و هم دسترسي كودكان خويش به سايت‌ها نظارت داشته باشند؛ در واقع بي‌حد و مرز بودن دنياي اينترنت و نامحدود بودن آن و جاري نبودن قوانين محدود‌كننده خاص بر اينترنت آن را بدل به پديده‌اي بس خطرناك براي كودكان كرده است.

اينترنت يك پديده دو كاربردي است كه همزمان مي‌تواند براي كودكان مفيد و در عين حال بسيار مضر باشد؛ مفيد از آن رو كه اينترنت داراي سايت‌هاي متعدد آموزشي است و در زمينه آموزشي مي‌تواند نقش مؤثري براي كودكان ايفا كند و علاوه بر اين اينترنت و در كل استفاده از فناوري رايانه‌اي، امروزه پايه و مبناي ورود به مدرسه و دانشگاه و در سنين بالاتر بازار كار قرار گرفته است. از سويي ديگر بازي‌هاي اينترنتي نيز با رعايت پاره‌اي از موارد از جمله پرهيز از پيگيري بازي‌هاي خشونت بار كامپيوتري و اينترنتي توسط كودكان و نظارت والدين بر انجام اين بازي‌ها مي‌تواند در تقويت هوش كودكان مؤثر واقع شود.

سويه ديگر استفاده از اينترنت سويه منفي و مخرب آن است كه درصورت عدم‌نظارت والدين و ورود كودكان به سايت‌هاي غيراخلاقي مي‌تواند بسيار مخرب باشد. صدمات بهداشت رواني از طريق اينگونه سايت‌ها به كودكان و نوجوانان به‌ويژه در ايجاد مسائلي مانند انحرافات جنسي، خشونت، اعتياد، رفتارهاي ضد‌اجتماعي، سست شدن مباني خانواده و اشاعه جرم و جنايت در طيف وسيع در بسياري موارد جبران‌ناپذير است.به همين خاطر والدين بايد ضمن آنكه خود مباني كامپيوتر و اينترنت و نحوه استفاده از آن را فرا مي‌گيرند، توجه داشته باشند كه با محدوديت‌هاي شديد و تنبيهات نمي‌توان به‌طور كامل بر استفاده كودكان از اينترنت نظارت داشت.

صحبت با كودكان در مورد نحوه استفاده از كامپيوتر از سوي آنان و خطراتي كه در هنگام آنلاين شدن ممكن است آنها را تهديد كند از جمله راهكارهاي مؤثر نظارتي محسوب مي‌شود. ديگر راهكار مناسبي كه مي‌تواند در اين زمينه از سوي والدين پيگيري شود، قرار دادن كامپيوتر در مكاني از منزل است كه بتوان فعاليت‌هاي كودك را تحت نظر داشت. محدود كردن زمان استفاده از كامپيوتر نيز اقدام مهمي است كه مي‌تواند توسط والدين به اجرا درآيد. نظارت بر پيام‌هاي الكترونيك در چت‌روم‌ها نيز بسيار مهم است.

والدين بايد اين نكته را مورد توجه قرار دهند كه براي پيشگيري از ارتباطات زياد كودكان در چت‌روم‌ها و استفاده آنها از فضاي مجازي به‌منظور دوست‌يابي، بايد تلاش‌هايي را جهت بر قراري روابط اجتماعي سالم براي كودكان خود انجام دهند و اوقات بيشتري را صرف بردن كودكان به پارك و منازل افراد خانواده خود كه داراي كودكان همسن و سال هستند، انجام دهند.
+ نوشته شده در  جمعه یازدهم آذر 1390ساعت 13:9  توسط جلال  |  نظر بدهید

 
فوایداینترنت برای بزرگ ها
اینترنت، پدیده نسبتا جدیدی است و برای همین کمتر میانسالی رامی توان دید که با این موجود جدید دوست باشد، همچنانکه کمتر جوانی هست که بااینترنت دوست نباشد. بزرگترها همیشه کوچکترها را سرزنش می کنند که چرا اینقدروقتشان را با اینترنت می گذرانند، همچنانکه آنها بزرگترها را سرزنش می کنند که بدونآشنایی با اینترنت چیزی از دنیای مدرن نمی فهمند.
در جاهای دیگر دنیا هم کم وبیش همین اوضاع حاکم است. برای همیناست که محققان دست به یک مطالعه جالب توجه زده اند؛ شاید با این نیت که اینترنت رابرای نسل های قبل هم جذاب و مفید جلوه دهند. آنها نشان داده اند که استفاده ازاینترنت در افراد میان سال و سالخورده به تقویت قدرت مغز آنها کمک می کند .
تیم تحقیقات دانشگاه کالیفرنیا در تازه ترین تحقیق خود دریافتهاند که هنگام استفاده از اینترنت نقاطی از مغز انسان که وظیفه کنترل تصمیم گیری وقدرت استدلال را به عهده دارند تحریک می شود . محققان بر این عقیده اند که اینتحریکات مغزی می تواند تغییرات فیزیولوژیکی را که موجب کم کاری و تحلیل قوای مغزیمی شود خنثی کند . به این ترتیب، حتی جستجو در اینترنت، کاری که پدرها و مادرها وپدربزرگ ها و مادربزرگ ها، فرزندانشان را برای آن سرزنش می کنند و نمی فهمند که جزوقت تلف کردن، چه سود دیگری می تواند برای آنها داشته باشد، از قضا بیشتر برایخودشان مفید است و به عنوان یک کار روزانه می تواند قوای مغزی افراد سالخورده رابالا ببرد.
پیش از این هم ثابت شده بود که کارهایی مثل حل جدول کلماتمتقاطع یا جدول سودوکو، مغز انسان از فعال نگه می دارد و از آلزایمر پیشگیری میکند، اما با توجه به نتایج تحقیقات اخیر به نظر می رسد جستجوی اینترنت را نیز بهفهرست کارهایی که موجب فعال ماندن مغز می شود اضافه کرد . درواقع نتایج این تحقیقاتنتایج دلگرم کننده ای دارد که نشان می دهد کامپیوتری کردن فناوری ها اثراتفیزیولوژیکی و فواید بالقوه ای را برای افراد میان سال و سالخورده به همراه دارد .
اما جستحوی اینترنت چه تفاوتی با خواندن کتاب دارد ؟ اگر شما ازهمان نسل گذشته هستید و می خواهید با طرح این سوال مطالعات جدید را زیر سوال ببرید،محققان برای این سوال شما هم جوابی دارند: برای پاسخ دادن به این سوال از هر داوطلبدر حین خواندن کتاب و جستحوی اینترنت اسکن مغزی گزفته شد. نتایج این اسکن ها نشانداد که در هر دو کار مناطق مهمی از مغز که وظیفه کنترل کلام ، خواندن ، حافظه وتوانایی های دیداری را به عهده دارند فعال شده اند . اما اسکن هایی که هنگام جستجویاینترنت انجام شد نشان داد که قسمت های دیگری از مغز نیز تحریک شده اند . هنگام کاربا اینترنت نقاطی از مغز که تصمیم گیری و استدلال در آن انجام می شود نیز تحریک شدهبودند؛ نقاطی که در خواندن کتاب تحریک نشده بود . محققان دلیل این تفاوت را این طورتوجیه می کنند: هنگام جستجوی اینترنت افراد باید دست به انتخاب بزنند و اطلاعاتمناسب خود را انتخاب کنند و به همین خاطر آنها از قدرت تصمیم گیری خود استفاده میکنند و هم چنین افرادی که با اینترنت آشنا نیستند نیز باید برای استفاده مناسب ازاینترنت باید دفت بیشتری به خرج بدهند که این امر نیاز به استدلال و تصمیم گیریدارد.
نتایج این تحقیقات پیام مثبتی برای مردم به همراه دارد که آنهابا انجام کارهایی مانند حل کردن جدول، بازی کردن و فعالیت هایی مانند استفاده ازاینترنت سلامت روانی خود را بالا ببرند و خطر بروز دمانس و آلزایمر را پایین ببرند.
٭بازی های رایانه ای و اینترنتی برای سالمندان شاید خوب باشد!
سالمندانی که بازی های رایانه ای استراتژیک بازی می کنند، دربرخی فعالیت های مغزی بهتر ظاهر می شوند.
اگر این بار نوه ها یا فرزندانتان از شما خواستند همراه با آنهادر بازی های رایانه ای و ویدیویی شرکت کنید، حرفشان را گوش کنید و با آنها هم بازیشوید! تحقیقات پژوهشگران می گوید ازی های ویدیویی می توانند برای مغز افراد مسنبسیار مفید باشد.
به گزارش نشریه روانشناسی و سالمندی (Psychology and Aging)،مردان و زنانی که بازی های استراتژیک دشوار را بازی می کنند، عملکرد بهتری در آزمونهای حافظه، علت یابی و فعالیت های چندگانه ارایه می دهند.
تحقیقاتی که در دانشکده روانشناسی دانشگاه ایلی نوی انجام شده،نشان می دهد آن دسته از بازی های رایانه ای که بازیگر را در حالت آمادگی و هشدارنگاه می دارد، به افراد سالمند کمک می کند مغز خود را متمرکز و فعال نگاه دارند واز افت توانایی های مغزی که معمولا با افزایش سن بروز می کند، جلوگیری کند.
در این برنامه تحقیقاتی،۴۰ فرد ۶۰ تا ۸۰ ساله به شکل تصادفی به۲گروه بازی کننده و معمولی تقسیم شدند. افراد بازی کننده در طول یک ماه، ۲۳ ساعتتحت آموزش بازی استراتژیک ظهور ملت ها (Rise of Nations) قرار گرفتند. در این بازیباید چگونگی تسلط بر جهان را فرا گرفت و چنین کاری نیاز به استراتژی نظامی،شهرسازی، کنترل اقتصاد و رفع نیازهای غذایی مردم دارد. افزایش توانایی های ادراکیسالمندان گروه بازی نسبت به گروه معمولی کاملا مشخص بود.
البته آزمایش های فراوان دیگری باید انجام شود تا بتوان تاثیرمثبت این بازی ها را تایید کرد. پرسش های فراوان دیگری نیز وجود دارند که پاسخ آنهانامشخص است. مثلا آیا دیگر بازی های استراتژیک نیز تاثیر مشابهی بر سالمندان دارد؟آیا این تاثیرات با گذشت زمان بهتر می شود یا این که موقتی است؟
این برای اولین بار است که چنین تحقیقاتی انجام گرفته است ونباید نتایج آن را خیلی بزرگ کرد. با این حال بسیار امیدوارکننده است و خوشبختانهبا نتایج دیگر تحقیقات روی افراد سالمند همخوانی دارد. مدت ها است کارشناسان به ایننتیجه رسیده اند که افراد بزرگسال و سالمند می توانند سلامت جسمی و روانی خود را بافعالیت های بدنی و ذهنی بهبود بخشند. ورزش های روزانه و فعالیت هایی مانند مطالعهیا نوشتن، یکی از اولین توصیه های پزشکان به افراد سالمند است.
شاید در آینده ای نه چندان دور، معلوم شود هم بازی شدن با بچهها در بازی های رایانه ای تاثیر بهتری نسبت به خواندن کتاب برایشان داشتهباشد!

 

+ نوشته شده در  جمعه چهارم آذر 1390ساعت 23:20  توسط جلال  |  نظر بدهید

 
فواید اینترنت:

 

انسان در دنیای امروز -برای استفاده هر چه

بیشتر از منابع اطلاعاتی- باید بیش از پیش

برای رسیدن به نقطه بهینه در به کار بردن

امکاناتِ زمانی و هزینه‌ای خود، تلاش ‌کند.

اینترنت هم یکی از مرغوب‌ترین ابزارهای

اطلاعاتی حال حاضر بشر است که اصل فوق

برای آن صادق است. پس اهمیت بسیاری

دارد که راه‌های استفاده بهتر و درست‌تر از آن

را بشناسیم و در خرج‌ کردن وقت و هزینه‌مان

برای آن، کمترین اتلاف و بیشترین سود را

کسب کنیم.


شاید این یادداشت بتواند تا اندازه‌ای

حساسیت شما را نسبت به این امر برانگیزد و

در ضمن راه‌حل‌هایی هم پیش پای شما قرار

دهد.

1- در آغاز همیشه به یاد داشته باشید که

اینترنت ابتدا بر پایه نیاز انسان در تسریع

فرآیند تبادل اطلاعات و دست‌یابی

*       
 ابزارهای زیبا سازی برای سایت و وبلاگ

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: سه شنبه 3 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط rasa hatami

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 126
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 126
بازدید ماه : 464
بازدید کل : 50762
تعداد مطالب : 105
تعداد نظرات : 4
تعداد آنلاین : 1


از ما حمایت کنید


ابزار متحرك زیباسازی وبلاگ


return true;}document.write("") return false; }

Up Page